Čo sú archetypy
Archetypy majú svoj pôvod v antickom Grécku. Túto teóriu do hĺbky prepracoval (skvelý) psychológ Carl Gustav Jung. Archetypy sú podľa neho jasne definované charaktery, ktoré sa objavujú ako súčasť mýtov po celom svete. Marketingoví manažéri ich neskôr využili v podnikaní – pochopenie a využitie archetypálneho významu im uľahčovalo prácu so značkou.
Ako vám archetypy pomôžu v podnikaní
Archetypy vám pomôžu logicky definovať vašu značku. Poodhalia jej podstatu, dajú vám silu ísť vlastnou cestou. Pomôžu vám odlíšiť sa od konkurencie a vybudovať značku, ktorá je silná, unikátna, konzistentná, autentická. A neodolateľná. Budete priťahovať tých správnych klientov. A tí budú vedieť, čo od vás čakať. Zo svojho archetypu získate silu, ktorú viete využiť vo svojom podnikaní. A rozvinúť ho naplno.
Archetyp Milenec
Mottom Milenca je: „Mám oči len pre teba“.
Archetyp Milenca riadi všetky druhy lásky – od rodičovskej, cez priateľskú, mileneckú až po duchovnú lásku a lásku k sebe samej. Silne podporuje identifikáciu s vlastným pohlavím.
Tento archetyp sa líši od Jedného z nás v tom, že Jeden z nás túži zapadnúť a nevyčnievať, milenci naopak chcú zažiariť. Chcú cítiť, že sú vaši najlepší priatelia, že sú pre vás dôležití, že ich skutočne poznáte a máte spolu dôverný vzťah.
Milenecké značky bývajú často zastúpené v radách kozmetiky, šperkov, móde alebo gurmánskom jedle. Tento archetyp sa skvelo hodí aj pre povolania späté s témou sexu, lásky, tanca, umenia, módy, fotografie a komunikácie, pre služby späté s vonkajšou či vnútornou krásou.
Vlastnosti Milenca:
- Má schopnosť zvládať intenzívne emócie a pochopiť svoje pocity
- Má veľkú vášeň pre život
- Je veľmi spontánny s veľkým zmyslom pre úžasné a krásne veci
- Je plný entuziazmu
- Často má tendenciu nasledovať svoje emócie a na základe nich sa rozhoduje
- Odpúšťa druhým a chápe ich
- Rád nasleduje svoje sny a fantáziu
- Dychtivo skúša nové skúsenosti a žije život voľne
- Nie je rád sám, vyčlenený zo spoločnosti
- Jeho sebaúcta môže byť spojená s kvalitou jeho vzťahov
- Vytvára hlboké emocionálne spojenia
- Má estetické cítenie
Charakteristika Milenca:
- Povzbudzuje ľudí, aby nasledovali svoje srdce, aj keď je to nepraktické
- Odstraňuje u nich pocit viny za uprednostňovanie pokušenia a túžob
- Ľudia sa s vami cítia byť prepojení v emocionálnej rovine
Značky: Victoria´s Secret, Häagen Dazs, Godiva, Hallmark
Predstavitelia: Megan Fox, Sofia Vergana, Esther de Charon de Saint Germain
Cieľ: byť vo vzťahu k ľuďom, práci a prostrediu, ktoré milujú, vytvárať zážitky, príťažlivosť
Najväčší strach: byť sám, nechcený, nemilovaný, nepovšimnutý
Slabosť: risk, že túžba potešiť ostatných vyústi do straty vlastnej identity
Talent: vášeň, odhodlanie
Tiež známy ako: partner, milenec, nadšenec, manžel, team-builder, harmonizátor, spájač
Hlas značky: milujúci, vášnivý, bohatý na prídavné mená
Čo zákazníci cítia: „Chcem to, čo má aj on“, cítia vzrušenie, náklonnosť, kúzlo
Úrovne Milenca:
Volanie: poblázenie, zvádzanie, zamilovanosť (do osoby, myšlienky, práce, výrobku)
Úroveň 1: hľadanie skvelého sexu alebo romantiky
Úroveň 2: cesta za šťastím
Úroveň 3: duchovná láska, prijatie seba samého, extatický zážitok
Tienistá stránka: promiskuita, závislosť, žiarlivosť, závisť
Milenec zákazník
Milenec túži po hlbšom vzťahu – dôvernom, rýdzom a osobnom. Tieto vzťahy vyžadujú omnoho hlbšiu znalosť, čestnosť a zraniteľnosť, ako pri chladnejších vzťahoch jedného z nás. Milenci si často vytvárajú s výrobkami a službami vzťahy – najmä s tými, ktoré im pomáhajú pociťovať vlastnú výnimočnosť a zvyšovať sebalásku.
V skratke, ľudia, v ktorým prevláda milenecký archetyp, počúvajú na marketing, v ktorom si s nimi značka buduje vzťahy, dáva im pocit výnimočnosti, všíma si ich. Na oplátku si radi vypočujú drby, osobné zdielanie či problémy a slabiny z pozadia značky.
Jednoducho, pre milencov nemusíte byť dokonalé, ale autentické, skutočné a otvorené.
Milenec dáva prednosť výrobkom, ktoré sú jediné svojho druhu, neobvyklé alebo upravené špeciálne len pre neho. Takisto očakáva kvalitu, nie kvôli postaveniu ako Vládca, ale pre väčší pôžitok zo života.
Ak dodáte zákazníkovi pocit výnimočnosti, obdivu a zbožňovania, bude váš.
Archetyp Milenec je vhodný pre vašu značku, ak:
- Vaša služba či produkt pomáha ľuďom nájsť lásku či priateľstvo
- Zabezpečujete starostlivosť o krásu, komunikáciu, alebo blízkosť medzi ľuďmi
- Vaša služba má súvislosť so sexualitou či romantickou láskou
- Máte dôvernú a elegantnú firemnú kultúru, ktorá je v kontraste voči pevnej hierarchii typu Vládcu
- Potrebujete sa pozitívnym spôsobom odlíšiť od lacnejších značiek
- Vaše služby a produkty patria do strednej až vysokej cenovej hladiny
Neviete, aký archetyp by sa k vám mohol hodiť? Urobte si test svojej značky tu >>
Zdroj: Hrdina nebo psanec – Margaret Mark, Carol Pearson