Čo sú archetypy
Archetypy majú svoj pôvod v antickom Grécku. Túto teóriu do hĺbky prepracoval (skvelý) psychológ Carl Gustav Jung. Archetypy sú podľa neho jasne definované charaktery, ktoré sa objavujú ako súčasť mýtov po celom svete. Marketingoví manažéri ich neskôr využili v podnikaní – pochopenie a využitie archetypálneho významu im uľahčovalo prácu so značkou.
Ako vám archetypy pomôžu v podnikaní
Archetypy vám pomôžu logicky definovať vašu značku. Poodhalia jej podstatu, dajú vám silu ísť vlastnou cestou. Pomôžu vám odlíšiť sa od konkurencie a vybudovať značku, ktorá je silná, unikátna, konzistentná, autentická. A neodolateľná. Budete priťahovať tých správnych klientov. A tí budú vedieť, čo od vás čakať. Zo svojho archetypu získate silu, ktorú viete využiť vo svojom podnikaní. A rozvinúť ho naplno.
Archetyp Klaun
Mottom Klauna je: „Ak nemôžem tancovať, nechcem byť súčasťou vašej revolúcie“.
Archetyp Klauna zahŕňa šaša, figliara, lapaja a každého, kto sa rád hrá alebo sa chová smiešne. Z histórie sem môžeme zaradiť napríklad Charlieho Chaplina, Steve Martina, dnes napríklad televíznych, filmových, či stand-up komikov.
Šaškovské archetypy žijú divoko a užívajú si života, prežívajú emócie na maximum a volajú nás, aby sme si zábavu užívali s nimi. Klaun žije svoj život vo forme večierku, jeho prirodzeným prostredím je bar, pláž a akékoľvek miesto, kde sa dá zabaviť.
Klaun je skvelá identita značky, lebo v podstate každý z nás túži po zábave. Napríklad v kampani „Got milk“ mali celebrity fúzy od mlieka. Miesto toho, aby sa mlieko propagovalo ako zdravá vec, táto kampaň poukázala na to, že mlieko môže prebudiť zábavné a nezbedné dieťa v každom z nás.
Klaun je archetyp, ktorý nám najviac pomáha sa vyrovnať s absurditami okolitého sveta, a to z dvoch dôvodov. Jednak berie všetko na ľahkú váhu a zároveň ho baví porušovať pravidlá.
Archetyp Klauna nám umožňuje žiť skutočný život tu a teraz, umožňuje nám chovať sa spontánne a impulzívne.
Vlastnosti Klauna:
- Vyvoláva dojem, že žije divoký život, je vtipný a spontánny
- Je bezstarostný, ale môže byť krutý a nezodpovedný
- Využíva každú príležitosť, aby ukázal svoj zmysel pre humor a neberie veľa rozhovorov vážne
- Vo svojej bubline patrí k tým najzábavnejším
- Je jedinečným intelektuálom a vidí situácie z nekonvenčných perspektív
- Je veľmi inovatívny a premýšľa „out of the box“
- Dokáže žiť na cestách a má tendenciu nájsť radosť vo všetkom, čo robí
- Ľahko prekonáva prekážky, zdvihne sa, otrasie a ide ďalej
- Je pre neho ľahké rozosmiať ľudí
- Je hravý a robia veci v „okamžite“
- Má tendencie porušovať konvencie a nevychádza dobre s autoritami
- Je pre neho ťažké rozprávať o svojich skutočných pocitoch
- Dokáže rozptýliť stresujúce a napäté situácie pomocou dôvtipu a humoru
Charakteristika Klauna:
- Prinášate smiech a pomáhate zabudnúť na každodenný stres
- Pripomínate, aby si užívali prítomný okamih
- Máte silný zmysel pre humor
Značky: Old Spice, Geico, Pepsi
Predstavitelia: Nikki Minaj, Chandler (Priatelia), Robbin Williams, Emma Goldman
Cieľ: mať potešenie zo života, užívať si, robiť svet lepším miestom
Najväčší strach: nudiť sa, alebo nudiť ostatných
Slabosť: ľahkovážnosť, strata času
Talent: radosť a humor
Tiež známy ako: Joker, komik, klaun, blázon, vtipálek, cvok
Hlas značky: nadšený, sebavedomý, vtipný, výrazný, poukazujúci na pochabosti života
Čo zákazníci cítia: „Milujem život“, cítia hravosť, zábavu, energickosť, pobavenie, pochabosť
Úrovne Klauna:
Volanie: otrávenosť, nuda
Úroveň 1: život ako hra, zábava
Úroveň 2: chytrosť je spôsobom, ako sa dostať z problémov a nájsť spôsob, ako prekonať prekážky,
Úroveň 3: žitie tu a teraz, užívanie si prítomnosti
Tienistá stránka: pôžitkárstvo, nezodpovednosť, zlomyseľné žarty
Klaun zákazník
Klaun zákazník miluje humor, miluje vtipné okamihy a smiech. Má rád vtipné reklamy, ktoré vedia pobaviť. Reklamy a obaly tohto archetypu bývajú v jasných farbách, a obsahujú množstvo akcie – čím viac, tým lepšie.
Klaun miluje život a prežívanie prítomného okamžiku, takže na neho skvelo v marketingu fungujú napríklad virtuálne prehliadky. Miluje odvážne, chytré a nové spôsoby pohľadu na svet.
Archetyp klauna nám pomáha sa z nudy, obmedzeného a krátkodobého spôsobu uvažovania. Najvýznamnejším rysom marketingu pre Klaunov je chytrosť. Ak sa odviažete, necháte prúdiť tie najšialenejšie nápady, bez ohľadu na to, ako bizarne znejú, to je to, čo na vášho zákazníka zaberie. Klaun jednoducho miluje stojku na hlave a pohľad na svet z nečakanej, inej a novej perspektívy.
Jednoducho, Klaun miluje zábavný marketing. Nevydesí ho, ak prichádza zmena, alebo nová doba. Naopak, užíva si, že každý deň čelí novej situácii. Klaun udržuje v reklamách svieži vietor, jeho reklamu si určite všimnete a zapamätáte.
Archetyp Klauna je vhodný pre vašu značku, ak:
- Máte službu alebo produkt, ktorý je „smart“, pomáha sa dostať z problémov, nachádzať spôsoby, ako prekonať prekážky
- Máte službu či produkt, ktorý nie je stály, mení sa
- Vaša služba či produkt sú určené na hru, zábavu
- Vaša osobnosť je hravá, zábavná, prežívate tu a teraz
Neviete, aký archetyp by sa k vám mohol hodiť? Urobte si test svojej značky tu >>
Zdroj: Hrdina nebo psanec – Margaret Mark, Carol Pearson