Mám za sebou úspešne predaj a realizáciu online kurzu. Hoci launchov digitálnych produktov vrátane ich tvorby som pre klientov realizovala viacero, a s výbornými výsledkami, toto bol prvý MÔJ.

A bol to sakra rozdiel.

Poznám svoje silné a slabé stránky, a na to som stavila. Som totiž šprintér, nie maratónec. A najlepšie výkony podávam pod tlakom (ideálne svojim vlastným).

Takto. 6 rokov som sa odhodlávala začať podnikať. Odkedy som do toho skočila a začala, šlo to už rýchlo. Takmer 3 roky som sa odhodlávala spustiť predaj online produktu. Tak som sa opäť rozhodla skočiť.

Po hlave.

Príprava

Na august som mala naplánovanú dovolenku, aby som si oddýchla a mala dostatok času na tvorbu digi produktu. Nevydalo. Oddýchla som si, ale tvoriť sa mi nechcelo. Ale že vôbec. Posledný týždeň voľna som sa donútila ísť do akcie, urobila koncept obsahu kurzu a pripravila na webe predajnú stránku. Bez tohto kroku by som to odsunula opäť raz na „neviem kedy“.

Prvá objednávka prišla pár hodín po zverejnení predajky, ešte pred oficiálnym spustením launchu.

„Kua, už do toho musím ísť asi naozaj,“ bola prvá myšlienka.

Predajný proces poznám a mám zmáknutý, u klientov je naplánovaný do poslednej bodky. U mňa to bola čistá improvizácia. Žiadne presné termíny, žiaden kalendár, žiadne vopred naplánované témy. Keď prišiel nápad, zapísala som si ho a neskôr rozvinula do textovej podoby.

Po spustení launchu a piatej objednávke som to mala chuť zabaliť. Akože naozaj. Keď som si spočítala, koľko času ma bude stáť vytvorenie produktu a aký bude príjem z piatich objednávok, bolo mi nevoľno. Veď peniaze si zarobiť viem, mám fungujúci biznis s naozaj slušným príjmom, prečo preboha som sa pustila do tohto?!

Plus som zistila, že 2 kolegyne predávajú podobný kurz (a v rovnakom čase). Na odstrel.

Objednala som si expres konzultáciu s kolegyňou a kamarátkou Janou S. a reálne zvažovala možnosti, ako elegantne doriešiť zrušenie kurzu a vrátenie peňazí. Kým nadišiel termín konzultácie, objednávok som mala 16. To už vyzeralo sľubne. Myseľ som precvakla na „dám to“ a budem veriť procesu (tomu môjmu – a lá improvizácia, plus know-how, plus čiastočná manifestácia).

Čas sa kráti

Štvrtok (4 dni do spustenia kurzu): Nastavujem technické veci, robím si to do list, vytváram template grafiky k PDF a ku kurzu, nahadzujem prvé dve lekcie kurzu. Dopisujem a nastavujem e-mailing na posledný deň predaja.

Piatok (3 dni do kurzu): Celý deň riešim otázky od potenciálnych zákazníčok, potom nákupy a pošta. Na kurz nezostala sila ani chuť.

Sobota (2 dni do kurzu): Nastavujem denný e-mailing ku kurzu, dokončujem prvé 4 lekcie. Rozhodujem sa nestresovať, aj tak sa budú lekcie zobrazovať postupne.

Nedeľa (1 deň do kurzu): Dokončujem ďalšie 2 lekcie. Zvyšné lekcie dokončujem počas prebiehajúceho kurzu.

Dojmy?

Wow. Som na seba hrdá. Na to, že som sa na to dala, že som to úspešne dokončila. A spätná väzba na kurz bola skvelá.

Čísla:

Pôvodne som plánovala predávať kurz aj cez platenú reklamu, nakoniec som sa rozhodla cieliť len na moju databázu (aj keď viem, že len cca polovica z nej je relevantná).

  • Cieľ: 20 objednávok
  • Cena kurzu: 1490 Kč / 59€
  • Celkový čas, venovaný kurzu: 50 hodín
  • Konverzia vyše 7% (bežná je 2-3%)
  • 1 objednávka pred spustením launchu
  • V posledný deň predaja 33% objednávok
  • Posledná objednávka 6 minút do uzávierky
  • Počet zaplatených objednávok – 100% (34 ks)
  • 10% objednávok v predajnom okienku (po ukončení oficiálneho predaja kurzu)

Predajné okienko po uzávierke: Je zvykom ho dávať, aj keď názory na to sa rôznia. Ako markeťáčka s povahou „všetko musím vyskúšať na vlastnej koži, len tak dokážem dať relevantné odporúčanie klientkám“ som to jednoznačne musela skúsiť. Percentá boli očakávané (10% objednávok), ale s vysokou pravdepodobnosťou to opakovať nebudem.

Čo z čísel vyplýva?

Ak máte e-mailovú databázu a komunitu od 500 členov+, lacnejší digitálny produkt dokážete predať v zmysluplných číslach aj bez platenej reklamy. Tak, aby jeho tvorba zaplatila váš čas (alebo niekoho na tvorbu kurzu). Každý ďalší predaj rovnakého kurzu už prinesie zisk.

Technická stránka

  • Predajný formulár vo FAPI, platobná brána Stripe
  • Web na WordPresse, téma Divi, členská sekcia cez Simpleshop plugin (dohádzanie členov ručne, lebo FAPI plugin na členskú sekciu, na ktorý som sa spoliehala, nestihli spustiť do obehu). SimpleShop formulár som použiť nechcela – jednak nemajú doriešené 2 meny (CZK a EUR), nemajú prepojenie s platobnou bránou Stripe a berú vysoké percento z predaja.
  • Mailing v Mailerlite
  • Grafika v Canve v kombinácii s Wordom
  • Natáčanie a strih videí – mikrofón Trust a Camtasia. Videá som zavesila ako neverejné na YouTube.

Čo by som urobila INAK

  • Pri produkte podobnej cenovej kategórie by som zjednodušila technickú stránku (mala som denný mailing, FB skupinu + členskú sekciu na webe).
  • Zabezpečila by som si vopred koučku/ konzultantku pre podporu mindsetu (že príde až TOĽKO pochybností a narazím na toľko limitov mysle, som fakt neočakávala).
  • Ukázala sa sila databázy a esenciálna potreba jej priebežného rastu a pravidelnej komunikácie.
  • Ďalší launch naplánujem dôslednejšie (minimálne termínovo) a dostatočne vopred.
  • Počas launchu a behu kurzu si naplánujem voľno od bežnej práce – je to psychicky náročné.
  • Launch určite skrátim max na týždeň-dva (teraz trval takmer mesiac a v prvej časti nebol extra intenzívny).
  • Predpredaj je cesta, ktorá skvelo funguje na podobné typy ako ja. Určite zopakujem.
  • Pri predaji svojej databáze netreba platobnú bránu, stačí QR kód na faktúre (pri predaji na cold kontakty – prostredníctvom reklamy – je určite potrebná).
  • V posledný deň predaja by som poslala o 1 e-mail viac.
  • Dám si vyšší cieľ.

TOP momenty

  • Najlepší moment kampane: 5 objednávok po obzvlášť vydarenom predajnom e-maile + krásna spätná väzba.
  • Najvtipnejší moment kampane: Jedna klientka si takmer kúpila kurz 2x.
  • Najhorší moment: Po 5 objednávkach, kedy som to takmer celé vzdala.
  • Najprekvapivejší moment kampane: Prvá objednávka prišla ešte pred spustením launchu.

Poučenie?

Nečakajte, choďte do akcie (aj bez perfektnej prípravy) a nenechajte sa odradiť počiatočnými „neúspechmi“.

Potrebujete poradiť s tvorbou digi produktu, technickými riešeniami, či naplánovaním launchu? Pridajte sa do našej uzatvorenej FB skupiny, kde môžete nasať kopu know-how-zdarma.

Share This