Otázka, či je logo nevyhnutné, je v podnikateľskom svete takým evergreenom. O tom, že ho NUTNE potrebujete, vás budú presviedčať najmä grafici, či reklamné agentúry. Že logo (alebo aspoň drahé profi logo) nie je nutnosť, vám naopak dokážu viacerí freelanceri, či lokálni živnostníci, ktorí majú roky stabilné príjmy aj bez loga. Kde je teda pravda?
Značka nie je logo
Logo je len grafickým vyjadrením značky. Za brandingom sa toho skrýva omnoho viac, nielen vizuálna identita vašej značky.
A potrebujete teda to logo? Záleží. Od toho, aké sú vaše firemné ciele. Či predávate služby, alebo tovar. Či chcete budovať osobný brand. Alebo značku firmy s lokálnym, prípadne globálnym cielením.
Lepšie položená otázka znie, koľko a kedy je rozumné do loga investovať.
- Ak chcete predávať svoje služby alebo mozog a začínate, dôležitejšie je získať prvé zákazky a klientelu. Aby ste vôbec v biznise vydržali. Aby ste mali z čoho platiť účty. Klienta budú skôr zaujímať referencie a kvalita služby, ako to, či máte alebo nemáte logo. Na začiatok vám úplne postačí vaša tvár. Prípadne logo vytvorené svojpomocne v Canve.
- Ak podnikáte v službách dlhšie, chcete zvýšiť svoju hodinovku, zacieliť napríklad na high-end klientelu, budovať expertné meno špecialistu, dostávate sa do štádia, kedy potrebujete nielen logo. Potrebujete zapracovať na komplexnejšom brandingu. Výber správneho archetypu, mood boardu, zadefinovanie štýlu komunikácie, farebnej škály, fontov, nafotenie prezentačných fotografií, výber typu oblečenia. Podľa toho, ako chcete prezentovať svoju značku a na akú klientelu cielite. Logo je čerešničkou na torte.
- Ak máte malú lokálnu firmičku „U starého mäsiara“ s ambíciou rozbehnúť donášku do širokého okolia, logo potrebujete
- Rozbiehate globálnu značku? Na logu nešetrite. Redizajn býva drahý.
- E-shop? Bez loga ani nezačínajte.
Výpočet príkladov by mohol pokračovať donekonečna. Ak váhate, či je logo pre vás nevyhnutné, oslovte marketingového konzultanta alebo brand špecialistu a ten vám dá odpoveď šitú presne na váš biznis.
Koľko za logo zaplatíte
Od 50 do 1500€. Alebo aj viac. Naozaj záleží na tom, koho oslovíte, aké má skúsenosti, v akej lokalite pracuje, či je to freelancer, alebo agentúra. Či berie do úvahy aj vaše hodnoty, cieľovú klientelu a stratégiu značky. Alebo len zrealizuje požiadavku na základe preferovanej farebnosti a názvu značky.
Branding
Ak vás téma brandingu vašej značky zaujíma, urobte si Test osobnosti vašej značky a zistite svoj archetyp. Alebo sa pridajte do uzavretej FB skupiny, kde riešime okrem brandingu a marketingu aj podnikanie žien.